پایش لحظه ای ، پایش آنلاین محیط زیست
مدیر کل دفتر پایش فراگیر محیط زیست به میزان خبر داد

محیط زیست تنها توان پایش 10 درصد از آلودگی‌های زیست محیطی را دارد


مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که در حال حاضر با مجموع پایش های آزمایشگاه های معتمد و اداره های کل محیط زیست در استان ها در مجموع 10 درصد پایش آلاینده صورت می گیرد، از بازنگری آیین نامه آزمایشگاه های معتمد و تغییر تعریف واحدهای بزرگ صنعتی در برنامه ششم توسعه خبر داد .

شینا انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان با اشاره به این که سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل کثرت کارگاه ها و کارخانه های صنعتی از اوایل دهه 80 توان پایش گسترده را نداشت، اظهار کرد: در برنامه چهارم قانونی به نام خود اظهاری در پایش در نظر گرفته شد تا این ضعف پوشش داده شود و بدین صورت صنایع وضعیت خود را از نظر زیست محیطی گزارش کنند .

وی با بیان این که همچنین برایاین کار آزمایشگاه های معتمدی نیز تعریف شد، گفت: این کارگاه ها از سوی سازمان محیط زیست بر اساس تجهیزات، تعداد کارکنان و سایر شرایط گواهینامه دریافت می کردند تا اندازه گیری شاخص ها و پایش ها را انجام دهد.

انصاری با اشاره به این که در نظر گرفتن این دو برنامه دامنه پایش ها افزایش یافت، خاطرنشان کرد: با این وجود نمی توانیم بگوییم که توان انجام پایش 100 در صد را داریم. در حال حاضر با یک دید خوشبینانه با مجموع پایش های آزمایشگاه های معتمد و اداره های کل محیط زیست در استان ها در مجموع 10 درصد پایش صورت می گیرد.

بروز مشکل در آزمایشگاه های معتمد

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تاسف از این که به مرور در مکانیسم های اجرایی آزمایشگاه های معتمد نیز مشکلاتی ایجاد شد، عنوان کرد: به همین دلیل در شیوه نامه انضباطی آزمایشگاه های معتمد، بازنگری و ویرایش انجام می دهیم. به‌خصوص این که مشخص می کنیم این مراکز باید چه پارامترهایی را پایش کنند زیرا ممکن است برخی از پارامترها اهمیت چندانی نداشته باشند .

وی ادامه داد: از سوی دیگر از نظر انضباطی باید کاری کرد که جایگاه سازمان محیط زیست به عنوان یک مرجع نظارتی حاکمیتی پررنگ تر شود .

انصاری با بیان این که روند پایش نیز در آزمایشگاه های معتمد باید تصحیح شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه واحدهای صنعتی برای خوداظهاری سال های طولانی تنها با یک آزمایشگاه قرارداد می بستند و گزارش ها همواره رضایت بخش بود . اما اکنون مدت زمان قرارداد را یک سال در نظر می گیریم. بدین صورت هیچ واحد صنعتی اجازه ندارد دو سال متوالی با یک آزمایشگاه معتمد قرارداد امضا کند .مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که سطح بندی آزمایشگاه های معتمد نیز تغییر می کند، خاطرنشان کرد: آزمایشگاه ها را نیز همانند مشاوران در سه سطح پایه یک تا پایه سه دسته بندی می کنیم . آزمایشگاه پایه یک برای صنایع بزرگتر و آلاینده تر اعزام می شوند زیرا آزمایشگاه های کوچک قیمت پایین تری را ارائه می دهند و بازار را در دست می گیرند .

آلودگی بالای برخی از کارگاه های کوچک

وی با اشاره به سیستم پایش آنلاین برای رصد و کنترل کارگاه هایی که ممکن است پایش نشده باشند، تصریح کرد:متاسفانه در بند ب ماده 192 قانون برنامه پنجم توسعه و نیز در آیین نامه خود اظهار واحد های بزرگ را برای پایش آنلاین خطاب قرار داده است اما گاه شاهد کارگاه های کوچک هستیم که آلایندگی آنها چند برابر کارخانه های بزرگ است. به طور مثال در نزدیکی جاجرود کارگاه آبکاری را داریم که پساب آن بسیار آلاینده است .

انصاری با تاکید بر لزوم تغییر تعریف واحدهای بزرگ، اظهار کرد: در حال حاضر با دفتر محیط زیست وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تعریف واحدهای بزرگ همکاری می کنیم تا با تعیین تعداد کارکنان، مساحت کارگاه و غیره به تعریف دوباره ای از واحدهای بزرگ برسیم .

وی بابیان این که تغییر تعریف واحدهای بزرگ را در قانون برنامه ششم توسعه اصلاح می کنیم، گفت: بدین صورت واحدهای کوچک نیز مشمول پایش آنلاین می شوند.از سوی دیگر می توانیم به سمت ارتقاء کیفیت پایش های خوداظهاری پیش رویم .

تجمیع کارگاه های کوچک در کارگاه های صنعتی

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که پراکندگی صنایع خود عاملی برای گسترش آلاینده های زیست محیطی است، عنوان کرد: در پایش آنلاین می توان به صورت لحظه ای وضعیت آلاینده های زیست محیطی را در یک کارخانه رصد کرد.اما چون آنالایزر پایش های آنلاین هزینه بر است ممکن است کارگاه های کوچک توان تامین هزینه این آنالایزرها را نداشته باشند. به همین دلیل امکان دارد بحث ساماندهی کارگاه های

کوچک را نیز در بلند مدت در دستور کار قرار دهیم تا به جمع کردن تمام این کارگاه ها در شهرک های صنعتی، بتوانند از سیستم تصفیه فاضلاب متمرکز شهرک های صنعتی استفاده کنند. در این صورت می توان پایش آنلاین را بر سیستم تصفیه متمرکز داشته باشیم.

وی در پایان با بیان این که شیوه نامه خوداظهاری بر حسب نوع صنعت متفاوت است، گفت: برخی از آلاینده ها حتی در دنیا پایش آنلاین را ندارند . به عنوان مثال تولید دی اکسید فوران توسط زباله سوزهای که قرار است در شمال کشور راه اندازی شود دنبال راه حل هستیم زیرا به شدت سرطان زا است.

http://mizanonline.ir/fa/content/17935
7403    0    0
پایش لحظه ای، پایش آنلاین محیط زیست , مجری طرح پایش آنلاین محیط زیست , پایش آنلاین آلاینده ها , گاز , غبار , پایش , پایش آنلاین , آلاینده های محیط زیست , مجری طرح پایش لحظه ای محیط زیست , رایان پایش صنعت , مجری طرح پایش لحظه اي محیط زیست , مجری طرح پایش آنلاین محیط زیست , پایش آنلاین آلاینده ها , گاز , غبار , پایش , پایش آنلاین , آلاینده های محیط زیست , رایان پایش صنعت , هوا , آب , پسماند , پاب , بازیافت , بازیافت پسماند , آلودگی هوا , نمایش آلودگی هوا , آلودگی آب , نمایش آلودگی آب , آلودگی , نمایشگر آلودگی ,نمایش گر آلاینده , کنترل آلودگی , نمایش آلودگی محیط زیست , نرم افزار پایش لحظه ای,نرم افزار پایش , نرم افزار پایش آنلاین،مجری پایش لحظه ای نرم افزار نمایش آلاینده ها،راه اندازی و تولید پکیج تصفیه خانه هوشمند صنعتی و بهداشتی
عضو رسمی پارک فناوری پردیس
دوستدار محیط زیست
همایش بزرگان محیط زیست
گواهینامه ایزو 9001-2008
تهرانپارس بزرگراه رسالت شرق خیابان رشید جنوبی پلاک 133 ساختمان ونوس طبقه چهارم واحد 15
تلفن : 02177956451
تلفن همراه : 09122306802
فکس: 02177945589
تبلیغات
ثبت نام
  • بازديدکنندگان امروز:35
  • بازديدکنندگان هفته:424
  • بازديدکنندگان ماه:2178
  • کل بازديدکنندگان:650712